Det bor nog en liten hjälte i mig ändå..

Idag efter jobbet åkte jag till Valbo köpcentrum för att handla lite. Jag går runt och kikar lite i olika butiker och när jag är i en butik och strosar lite så hör jag hur röster börjar höjas utanför. Nyfiken som man är börjar jag kolla ut och ser att en kvinna står och pratar med en man, det står 2 kartonger på golvet, jag uppfattar det som om att det är dvd maskiner eller liknande. Du kan ju inte bara gå ut sådär säger kvinnan! Mannen svarar något sluddrigt tillbaka. För att inte verka allt för nyfiken bestämmer jag mig för att gå vidare ner mot JC som ligger längst ner närmast utgången. Jag kollar mib bakåt då och då eftersom kvinnan och mannens konversation hörs ljudligt. Plötsligt hör jag hur kvinnan skriker
- STOPPA DEN DÄR MANNEN!!!!!!!!!!

Mannen kommer springandes, och låt mig berätta att det var ingen liten karl!!! Han tänker fly ut genom utgången/ingången. Jag ser kvinnan springa efter honom och nu har även köpcentrumets vakt kommit dit och springer efter även han. Mannen springer förbi en kund och den nästa i hans väg är jag. Jag bangar inte utan försöker rycka tag i honom vilket resulterar att min påse jag höll i runt vänster hand hamnar på ett ungefär mellan hans arm och kropp, jag stannar upp hans fart ganska rejält för han hinner aldrig ut och vakten och kvinnan hinner ikapp honom och trycker upp honom mot väggen. Jag kollade på en liten stund men valde sedan att gå in på JC för att fortsätta min shoppingtur. Självfallet står jag alldeles vid ingången till JC och ser vad som händer mellan vakten och mannen. Med betong mot sig och även handfängsel för de bort mannen. Jag hittade inget intressant på JC för stunden utan begav mig vidare in till nästa affär.

Man kan ju ofta undra, hur skulle jag bete mig om någon misshandel skedde eller om någon, som i detta fall, skriker, Stoppa honom, stoppa honom!! Jag summerar det som om att jag ingrep och det hoppas jag även att jag kommer att göra i framtiden.

Kommentarer
Postat av: Jess

Jag såg ett avsnitt av Oprah, tror det var förra veckan när jag låg hemma sjuk, och där gjorde man ett test. Man iscensatte ett bråk mellan en kvinna och en man i en park. Mannen skrek och bråkade på kvinnan, kanske knuffade han stundtals på henne också jag minns inte riktigt, och allt filmades med en dold kamera för att se om någon stannade och lade sig i / försökte hjälpa kvinnan.



I fem ( ! ) timmar fick de hålla på innan EN kvinna stannade och sa "Stopp". Hon tog kvinnans sida och sa "Jag är inte rädd för dig" till mannen och ringde polisen. Hon var den enda som stannade och tog ansvar för att se till att kvinnan inte råkade illa ut. 1 av 50 stannade.

En man hade stannat tidigare och sagt "This in not the time, nor the place for this". Med det sa han egentligen att mannen gärna fick puckla på kvinnan hemma, där ingen annan såg och blev störd.



Att ställa upp för sina medmänniskor, när man ser någon i nöd, är ingenting man kan ta för givet. Jag önskar att jag skulle reagera som kvinnan i experimentet, som stannade, men det är svårt att veta, om jag skulle göra det när det väl gällde. I slutändan är nog många rädda för att själva råka illa ut. Och det kan man göra om man försöker ingripa.

Frågan är, om man inte mår sämre av att leva med vetskapen att ha lämnat situationen, utan att ha ingripit, utan att ha försökt hjälpa en människa i nöd.



Nu låter det som att det du var med om handlade om någon sorts stöld eller dylikt, och att inget människoliv direkt var i fara, men du hade en instinkt att på något sätt stoppa den här mannen, och det tycker jag är beundransvärt.



Nog bor det en liten hjälte i dig alltid!



Och kanske ligger det något i det gamla uttrycket; "Behandla andra som du själv vill bli behandlad"



Postat av: Malin

Du har så rätt Persic! 5 timmar, helt otroligt, det är ju nästan så att man skäms?!

2008-11-26 @ 18:35:48
URL: http://malinuska.blogg.se/
Postat av: Jess

Hahaha Persic.. det är bara du som säger det, Malin. Eller var det Melou? ;)

aah dessa minnen från barndomen alltså! :D



Men ja, 5 timmar tog det innan någon stannade. Fem långa timmar!

Skådespelerskan berättade efteråt att hon var helt mentalt utnött av att ha blivit skriken på i fem timmar. Även om man som skådespelare kan skilja på roll och egen person, så suddades gränserna tillslut ut för hennes del.

Skådespelerskan uttryckte tacksamhet till kvinnan som stannade och blev rörd till tårar av dennes handling.



Paret i det här experimentet var afro-amerikanskt, men man hade även utfört testet med andra etniska tillhörigheter. Utslaget var någorlunda detsamma. Folk vill inte bli inblandade.



För övrigt visade man fler tester man gjort, där man kollade om förbipasserande skulle hindra en alkoholpåverkad, rent av full, man från att kliva in i en bil och köra, vilket man gjorde. En kvinna var det som stannade i det fallet också.



Det fanns även ett scenario med en full kvinna som skulle köra iväg med 2 små barn. Hon stoppades på en gång, genom att en man gick fram och tog ifrån henne bilnycklarna.



Jag finner det oerhört intressant med tester av dessa typer, där man får se en studie av hur människor reagerar i olika situationer.

Kul att du fått testa lite, hur du reagerar när någon (i det här fallet) skriker: Stoppa den där mannen!

2008-11-27 @ 00:24:50
URL: http://jessicafalt.blogg.se/
Postat av: cilla

VILKEN HJÄLTE!!!! du är cool du systra min... tänk om man hade varit där och sett det hela. då hade jag blivit impad som f*n....COOLT!!!!



Jag läste också att ni har fått snö.. vad kul. det har vi med. skitkallt är det också.. hälsa med dig...



krammmmmmmmmmar syrran

2008-12-02 @ 16:46:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback